Afkoop (klein) pensioen en de gevolgen voor huur- en/of zorgtoeslag. Maak bezwaar!

Afkoop (klein) pensioen en de gevolgen voor huur- en/of zorgtoeslag. Maak bezwaar! 



Van de week kreeg ik een belletje van een kennis. Helemaal in paniek vertelde hij me, dat hij een brief van de belastingdienst had ontvangen, waarin stond dat hij over het jaar 2013 huurtoeslag moest terugbetalen. En waarschijnlijk ook zorgtoeslag, maar die brief zou nog volgen.
De vraag daarop was uiteraard: ‘Hoe kan dat nou met mijn inkomen?’

Mijn kennissen kennende kwam het verhaal daarna vanzelf. Uit een stortvloed van woorden distilleerde ik dat hij en zijn vrouw in 2013 een bedrag hadden ontvangen van een bekende verzekeringsmaatschappij.  U kent hem vast wel, die voor een goed gevoel op een mooi eiland zorgt.
Het ging om afkoop van pensioenrechten, die te klein waren voor een periodieke uitkering en daarom in één keer werden uitbetaald. Destijds waren ze er zeer blij mee, totdat de aangifte Inkomstenbelasting 2013 door de belastingdienst was verwerkt.

De afkoop van het pensioen zorgde er ineens voor dat het inkomen hoger werd en de huur- en zorgtoeslag navenant lager. Ik begreep de paniek, want het ging om een bedrag ter terugbetaling, dat niet iedere oudere zo kan missen.

Nadat hij was uitgepraat was mijn vraag of hij aan zijn ‘belastingmannetje’ had gevraagd of er wat aan te doen was? Zijn vraag was ja en er was niets aan te doen.

Gelukkig heb ik een goed geheugen en wist ik dat er in het verleden een regeling bestond om ‘bijzondere beloningen’, zoals bijvoorbeeld deze afkoop, uit het belastbaar inkomen (tevens toetsinkomen toeslagen) te filteren. Je betaalt dus wel belasting over de afkoop van het kleine pensioen, maar de afkoop telt dan niet mee voor bepaling van de diverse toeslagen.

Ik googelde snel even wat en constateerde dat de regeling nog steeds bestond. Helaas moest je er zelf iets voor doen, namelijk een bezwaarschrift schrijven. De belastingdienst doet niet zomaar iets uit eigen beweging.
Ik zou zeggen Belastingdienst, voeg een regeltje bij de betreffende vraag in en je bent van een hoop gezeur af.

’s Middags ben ik even langs mijn kennis gefietst, heb een standaard bezwaarschrift voor hem gedownload op de site van de belastingdienst, deze ingevuld en verzonden met zijn DigiD. Let wel even op, wijzig huurtoeslag in zorgtoeslag. Belastingdienst heeft namelijk bezwaarschrift zorgtoeslag verwijderd. Maar mijn mening is dat, als filtering voor huurtoeslag mogelijk is, dit ook voor de zorgtoeslag zou moeten gelden. Maak dus bezwaar voor beiden. Niet geschoten is altijd mis. 

Terwijl ik bezig was zag ik ook dat zijn ‘mannetje’ verzuimd had aftrek voor kleding- en beddengoed toe te passen bij de post ‘Zorgkosten’. Toch een bedrag van 310 euro per persoon. En als je wat ouder bent maak je best snel deze extra kosten.
Omdat zijn aanslag 2013 nog voorlopig was, kon ik en passant deze correctie toepassen.

Slot van het liedje was dat niet de kennis geld aan de Belastingdienst moest terugbetalen, maar dat hij en zijn echtgenote zelfs nog een kleine extra teruggaaf kregen.

Mijn beloning was een lekkere kop koffie met iets erbij, een voldaan gevoel en een lift met de auto terug naar huis. 

Wilt u meer weten over deze regeling of iets anders, stuur dan gerust een mailtje.


Reacties